Jika dilihat kepada generasi kanak-kanak khasnya di bandar utama di Malaysia terdapat situasi dimana kanak-kanak ini dibesarkan dengan komunikasi menggunakan Bahasa Inggeris oleh ibu bapa seawal usia satu atau dua tahun lagi.
Sehubungan dengan itu, Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) telah mencadangkan Kementerian Pelajaran (KPM) mewujudkan sekolah aliran Inggeris di setiap negeri agar murid-muridnya itu nanti diharapkan boleh menjadi guru bahasa tersebut.
Pengerusinya, Noor Azimah Abdul Rahim berkata, dengan kewujudan sekolah aliran tersebut akan memastikan aliran guru mahir Bahasa Inggeris yang konsisten.
Beliau turut menggesa KPM untuk meningkatkan Program Dwibahasa (DLP) dengan memberikan kuasa dan skop yang lebih besar kepada unit Bahasa Inggerisnya.
Diperkenalkan pada 2016, Program Dwibahasa (DLP) ini dilihat berdepan dengan pelbagai kekangan dan halangan untuk menawarkan murid pilihan mempelajari subjek tertentu dalam Bahasa Inggeris.
Program DLP ini mesti diteruskan untuk faedah jangka panjangnya untuk murid kerana sebelum KPM didakwa bersikap “acuh tak acuh” terhadap program berkenaan.
Walau bagaimanapun, cadangan itu ditolak hebat oleh Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru) kerana bimbang ia akan mengembalikan diskriminasi pendidikan.
Menurut Presiden i-Guru, Mohd Azizee Hasan, pihaknya melihat cadangan kumpulan tertentu untuk mewujudkan sekolah aliran Inggeris sebagai satu usaha untuk mengembalikan diskriminasi pendidikan yang diwujudkan penjajah Inggeris dahulu.
Katanya lagi, KPM sebaliknya perlu meningkatkan usaha memastikan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan murid melalui program Memartabatkan Bahasa Melayu dan Meningkatkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).
i-Guru mencadangkan pengajaran Bahasa Inggeris ditumpukan kepada aspek komunikasi dan bukannya difokuskan kepada berkonsepkan peperiksaan di tahap satu, dengan penilaian peperiksaan boleh dilaksanakan secara pentaksiran bilik darjah (PBD).
Cadangan itu menyusul selepas Menteri Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin mendedahkan kekurangan guru bagi subjek Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam.